Polityka plików Cookies
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję

menu

Phising wciąż skuteczny – prawie 30% pracowników otwiera podejrzane linki na służbowych urządzeniach mobilnych

| Szymon Bąk, Specjalista ds. Ubezpieczeń Cybernetycznych EIB SA

EIB | Ubezpieczenia dla wymagających


Hakerzy wciąż intensywnie korzystają z phishingu. W 2022 r. liczba ataków była dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej. Niestety rośnie również nasza podatność na ataki.

Już co 10 pracownik otwiera więcej niż 6 podejrzanych linków na mobilnych urządzeniach służbowych rocznie. Jeszcze dwa lata temu robiło tak jedynie co setny.

Ostatnią deską ratunku może okazać się cyberpolisa – wsparcie ubezpieczyciela pozwala zminimalizować rozmiar szkód i zrekompensować straty finansowe.


Mimo że to jedna z najstarszych „sztuczek” hakerów, wiele osób nadal pada ofiarami phishingu. To zachęca cyberprzestępców nie tylko do ciągłego korzystania z tej formy ataku, ale również do zwiększania intensywności działań. Potwierdzają to dane gromadzone przez dostawców oprogramowania zabezpieczającego. O skali zagrożenia świadczą m.in. dane firmy Kaspersky. Dostarczane przez nią oprogramowanie powstrzymało w zeszłym roku dwa razy więcej ataków niż rok wcześniej – łącznie 500 mln w skali globalnej. Z kolei reakcje użytkowników na złośliwe wiadomości opisuje tegoroczny raport firmy Lookout (The Global State of Mobile Phishing). Skupia się on na dość szczególnym rodzaju phishingu – mobilnym. Zwrócono w nim uwagę na niepokojący fakt rosnącej skuteczności hakerów. Z analiz Lookout wynika, że w 2020 r. jedynie 8,2% użytkowników służbowych urządzeń mobilnych przynajmniej raz otworzyło niebezpieczny link. W zeszłym roku problem dotyczył już 27,5% pracowników! Co gorsze, aż 11,8% osób otworzyło 6 lub więcej złośliwych linków. W przypadku urządzeń prywatnych wskaźniki te są znacznie wyższe.

– Nie dziwię się, że hakerzy wciąż korzystają z tej formy ataku. Zwłaszcza że wraz z cyfryzacją kolejnych obszarów biznesu, stała się ona szczególnie niebezpieczna. Kradzież tożsamości, danych dostępowych do jakiegokolwiek firmowego systemu IT otwiera przed przestępcami wiele możliwości „wzbogacenia się”. Mogą w ten sposób bezpośrednio lub pośrednio zmusić firmę do przekazania im pieniędzy, np. infekując urządzenia czy systemy za pomocą ransomware. Niepokojącym trendem jest również coraz częstsze korzystanie przez hakerów ze sztucznej inteligencji, która pozwala im masowo tworzyć wiele wiadomości łudząco podobnych do rozsyłanych przez „oryginalnych” nadawców – zauważa Szymon Bąk, ekspert od cyberubezpieczeń, broker ubezpieczeniowy w EIB SA.

Przykładowo, przestępcy wykorzystali popularność ChatGPT i zaczęli tworzyć w nim wiadomości z linkami phishingowymi czy ransomware. Na szczęście właściciele platformy szybko wykryli problem i wprowadzili rozwiązania uniemożliwiające generowanie tego typu treści. Niestety jednak to tylko jedno z wielu dostępnych w internecie narzędzi. Niewykluczone też, że hakerzy korzystają również z „autorskich” rozwiązań o podobnych możliwościach.

Jak się bronić?

Trzeba zdawać sobie sprawę, że na atak narażony jest każdy przedsiębiorca i tylko kwestią czasu jest, kiedy on nastąpi. Dlatego bezpieczeństwo IT jest obecnie tak samo ważne, jak np. BHP. Do żelaznych zasad, których należy przestrzegać, można zaliczyć:

- połączenia wyłącznie za pośrednictwem sprawdzonych i zabezpieczonych sieci,

- wykorzystanie maszyn wirtualnych, gdy nie ma możliwości skorzystania ze zweryfikowanego połączenia,

- sprawdzanie nadawców (adresów e-mail) wiadomości, które wydają się podejrzane,

- wielostopniowe logowanie do aplikacji i systemów firmowych,

- regularne testy szczelności zabezpieczeń.

– Jak pokazuje jednak praktyka, jest jeden czynnik, nad którym żadna firma, żaden ekspert od cyberzagrożeń, nie ma kontroli – użytkownicy. O skuteczności większości ataków hakerskich decyduje właśnie nasza nieuwaga lub zlekceważenie procedur bezpieczeństwa. W przypadku phishingu są podstawą sukcesu hakerów. A błąd może zdarzyć się każdemu z nas. Ostatnią deską ratunku jest najczęściej cyberubezpieczenie. Dlatego nie wolno go pomijać w programie ochrony ubezpieczeniowej firmy – dodaje Szymon Bąk z EIB SA.

Jak działają cyberpolisy?

Zadaniem ubezpieczenia od zagrożeń cybernetycznych jest ochrona firmy przed skutkami skutecznego ataku, szczególnie finansowymi. Firmy mogą liczyć na wsparcie ubezpieczyciela m.in. w minimalizacji rozmiaru szkód oraz „obsłudze” formalno-prawnej incydentu, np. w postaci akcji informacyjnej wśród klientów gdy dojdzie do wycieku danych osobowych. Z polisy można na przykład opłacić koszty związane z zatrudnieniem dodatkowych, zewnętrznych ekspertów (specjalistów od bezpieczeństwa IT czy z zakresu informatyki śledczej oraz osobę zarządzającą reakcją na zdarzenie, a także prawników i specjalistów public relations), usunięciem złośliwego oprogramowania, odzyskaniem dostępu do zainfekowanych urządzeń czy usunięciem luki w ochronie. Polisa może też zapewnić rekompensatę strat finansowych, wynikających z ataku.

– Jeszcze jakiś czas temu praktycznie każdy ubezpieczyciel, który oferował to specjalistyczne ubezpieczenie, zapewniał pokrycie okupu w razie ransomware. Jednak wraz z rosnącą liczbą ataków ten zakres cyberpolis został mocno ograniczony. Mimo to nadal wsparcie z polisy może okazać się kluczowe w zwalczeniu ataku. Trzeba też pamiętać, że towarzystwa ubezpieczeń mają coraz wyższe wymagania dotyczące stosowanych przez firmy zabezpieczeń. Przykładowo, warunkiem koniecznym może być stosowanie wspomnianego wyżej wielostopniowego uwierzytelniania logowania, szyfrowanie danych czy ścisła kontrola dostępu zdalnego – mówi Szymon Bąk z EIB SA.

Komentarz z tej wypowiedzi ukazał się w Pulsie Biznesu 31.05.2023 w artykule „Rośnie podatność pracowników na phishing”, do przeczytania tutaj.



Zespół EIB
Szymon Bąk
Specjalista ds. Ubezpieczeń Cybernetycznych
Kontakt tel.
+48 56 669 34 36
+48 56 669 34 00

Kontakt

Strona Główna/ Kontakt

Wyślij wiadomość


Centrala Toruń
87-100 Toruń
ul. Jęczmienna 21
Tel. +48 56 669 34 00
mail: eib@eib.com.pl
Oddział Katowice
40-129 Katowice
ul. Misjonarzy Oblatów 11
Tel. +48 32 258 37 50
mail: katowice@eib.com.pl
Oddział Kraków
31-527 Kraków
ul. Supniewskiego 9
Tel. +48 12 627 34 00
mail: krakow@eib.com.pl
Oddział Rzeszów
35-307 Rzeszów
Al. Armii Krajowej 80
Tel. +48 17 862 66 28
mail: rzeszow@eib.com.pl
Oddział Warszawa
00-722 Warszawa
ul. Podchorążych 39a/3
Tel. +48 22 559 14 60
mail: warszawa@eib.com.pl
Oddział Wrocław
53-203 Wrocław
Al. Gen. Józefa Hallera 92/18
Tel. +48 71 332 96 67
mail: wroclaw@eib.com.pl
Oddział Łódź
90-010 Łódź
ul. Tuwima 15/U1A
Tel. +48 566 693 580
mail: lodz@eib.com.pl
Oddział Kielce
25-323 Kielce
al. Solidarności 34/307
Tel. +48 56 642 49 12
mail: kielce@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Bydgoszcz
85-231 Bydgoszcz
ul. Królowej Jadwigi 18/203
Tel. +48 52 523 90 77
mail: bydgoszcz@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Gdynia
81-321 Gdynia
ul. Podolska 21/405
Tel. +48 58 620 62 69
mail: gdynia@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Olsztyn
10-282 Olsztyn
ul. Poprzeczna 11
Tel. +48 56 66 93 534
mail: olsztyn@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Włocławek
87-800 Włocławek
ul. Targowa 7
Tel. +48 54 231 15 36
mail: wloclawek@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Sieradz
98-200 Sieradz
ul. Wojska Polskiego 102
Tel. +48 69 703 04 32
mail: sieradz@eib.com.pl