Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję
Zalanie firmy czy domu to stresująca sytuacja – ale szybka i właściwa reakcja może ułatwić uzyskanie należnego odszkodowania. Dowiedz się, kiedy wystarczą zdjęcia i wykaz strat, a kiedy konieczne są oględziny rzeczoznawcy. Wyjaśniamy, jak działa uproszczona likwidacja szkody, jakie dokumenty przygotować i w jakich przypadkach można przystąpić do usuwania szkód jeszcze przed przyjazdem likwidatora.
Co robić, żeby dostać odszkodowanie po szkodzie?
W przypadku szkody, której likwidacja nie wymaga przeprowadzenia oględzin, wystarczającym do uzyskania odszkodowania w wysokości bezspornej, będzie sporządzenie wykazu uszkodzonego mienia oraz dokumentacji zdjęciowej stanowiącej dowód powstania szkody i jej rozmiaru. Ubezpieczyciele wymagają również przekazania dokumentu potwierdzającego własność utraconego/uszkodzonego mienia. Ustalenie wysokości odszkodowania nastąpi na podstawie szacowanych przez ubezpieczyciela kosztów przywrócenia mienia do stanu sprzed zdarzenia. Jeżeli zakres szkody uzasadnia przeprowadzenie oględzin, wyliczenie odszkodowania poprzedzone będzie oględzinami.
Niezależnie od tego czy będziemy likwidować szkodę z oględzinami czy z pominięciem tej czynności ubezpieczyciela, warto wykonać własną dokumentację zdjęciową. Rekomenduję sporządzenie zdjęć według reguły: od ogółu do szczegółu. Dokumentując w ten sposób szkodę, umożliwimy ubezpieczycielowi prawidłową ocenę zakresu zniszczeń i unikniemy ewentualnego niedoszacowania szkody.
Jak jest z uproszczoną likwidacją?
W ubezpieczeniach korporacyjnych, likwidacja uproszczona to likwidacja bez przeprowadzenia oględzin przez ubezpieczyciela. O tym czy i w jakim trybie będzie szkoda likwidowana decyduje jej wartość. Jeżeli koszt jej usunięcia nie przekroczy tej ustalonej w umowie, ubezpieczony może przystąpić do usuwania szkody, bez konieczności oczekiwania na oględziny.
Ustalenie odpowiedzialności oraz wyliczenie odszkodowania, nastąpi na podstawie dostarczonej dokumentacji, obejmującej między innymi, własny protokół szkody, dokumentację zdjęciową, faktury dokumentujące poniesione koszty. Ważne jest to, aby zadbać o szczegółową specyfikację prac remontowych, obejmującą: stawkę za roboczogodzinę, specyfikację materiałów, ilość roboczogodzin itd. Z tak zgromadzoną dokumentacją, szkoda zostanie zlikwidowana przez ubezpieczyciela szybciej.
Czy można samodzielnie usuwać szkody przez przyjazdem likwidatora?
Jeżeli umowa ubezpieczenia dopuszcza taką możliwość to tak. Przykładem jest procedura uproszczonej likwidacji szkody. W każdym innym przypadku, do czasu przybycia ubezpieczyciela, obowiązkiem ubezpieczonego jest pozostawienie miejsca szkody bez zmiany chyba, że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia pozostałego po szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów.
Czy w sytuacji, gdy są zapowiadane nawałnice i opady, właściciel nieruchomości ma jakieś obowiązki związane z zabezpieczeniem mienia?
O ile jest to możliwe, ubezpieczony powinien podjąć działania zapobiegające powstaniu szkody, a w przypadku jej powstania, zapobiec zwiększeniu jej rozmiarów.