Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję
EIB | Ubezpieczenia dla wymagających
Jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej wdrażają i stosują narzędzia informatyczne dotyczące m.in. ubezpieczenia komunalnego mienia - mówi w rozmowie z rozmowie z Portalem Samorządowym radca prawny Łukasz Górny, dyrektor Departamentu Rozwoju w EIB.
Cyfryzacja usług publicznych nie omija samorządów, które coraz częściej korzystają z rozwiązań informatycznych stosowanych w branży ubezpieczeniowej.
Przykładem jest m.in. narzędzie umożliwiające zgłaszanie online szkód wynikających z ubytków w drogach zarządzanych przez samorządy.
Zgłaszana w ten sposób szkoda bardzo szybko dociera do urzędu i ubezpieczyciela. Usprawnia to likwidację szkody, a mieszkaniec szybciej uzyskuje odszkodowanie - mówi radca prawny Łukasz Górny, dyrektor Departamentu Rozwoju w EIB.
Coraz częściej urzędy sięgają też po cyfrowe rozwiązania znacznie przyspieszające wycenę wartość odtworzeniowej komunalnego mienia np. po powodzi.
Szkoda powstała wskutek dziury w drodze może być zgłaszana przez kierowców online
Portal Samorządowy
: Tak jak we wszystkich sferach naszego życia, również do samorządów wkraczają nowe technologie, w tym cyfryzacja usług publicznych. Czy także w zakresie ubezpieczeń mieszkańcy mogą już korzystać z takich rozwiązań w relacjach z administracją samorządową?Łukasz Górny, dyrektor Departamentu Rozwoju w EIB, radca prawny- Jako broker ubezpieczeniowy od wielu lat współpracuję m.in. z dużymi jednostkami samorządu terytorialnego. Z tej właśnie perspektywy mogę powiedzieć o niektórych narzędziach technologicznych wdrażanych przez urzędy w celu znacznego usprawnienia oraz przyspieszania obsługi mieszkańców.
Przykładem jest rozwiązanie służące temu, by mieszkaniec w sposób bardzo sprawny i efektywny mógł zgłosić szkodę wynikającą z ubytku w drodze. Pozwala ono w nowoczesny sposób - podobnie jak za pomocą pewnych rozwiązań dobrze już znanych mieszkańcom, jak chociażby aplikacji bankowych - na zgłaszanie online szkody pomocą elektronicznego formularza.
Do tego formularza dołącza się zdjęcia wraz z umieszczanym na mapie Google miejscem zdarzenia, np. urwaniem elementu samochodu. Zgłaszana w sposób szkoda bardzo szybko dociera do urzędu, a następnie jest zgłaszana do ubezpieczyciela.
Warto w tym kontekście zwrócić uwagę, że sam sektor ubezpieczeniowy jest już bardzo mocno ucyfrowiony i pod względem wprowadzania tego rodzaju rozwiązań należy do liderów.
Jednostki samorządu terytorialnego i mieszkańcy także korzystają na cyfryzacji branży ubezpieczeniowej?
- Oczywiście. Jeżeli dany urząd stosuje tego typu cyfrowe narzędzia, to jednocześnie bardzo mocno usprawnia cały proces likwidacji szkody, a mieszkaniec szybciej uzyskuje należne odszkodowanie.
Dzieje się tak, ponieważ ogromnemu przyspieszeniu ulega wymiana informacji koniecznych do tego, żeby zamknąć taką sprawę.
Ponadto stosowanie systemów informatycznych poprawia nie tylko sytuację mieszkańca, ale także wpływa później na samą wycenę ryzyka ze strony ubezpieczyciela.
Dlaczego?
- Ponieważ koszt likwidacji szkody z zastosowaniem zinformatyzowanego procesu jest istotnie niższy.
Cyfryzacja ubezpieczeń mocno wkracza do samorządów. Zyskują urzędy i mieszkańcy
Możemy więc mówić o sytuacji win-win, gdyż korzyści z cyfryzacji ubezpieczeń odnoszą wszystkie zainteresowane strony?
- Dokładnie tak. Przede wszystkim zwycięzcami są urzędy i mieszkańcy. Podobnie dzieje się, kiedy miasto czy województwo samorządowe jest ubezpieczone w należyty sposób.
To sytuacja, w której mienie komunalne ubezpieczone jest w wartościach odtworzeniowych, czyli odpowiadających kwotom niezbędnym do odbudowy na przykład mienia zniszczonego podczas powodzi czy innych zdarzeń.
Gdy wydarza się jakaś tragedia czy katastrofa polegająca np. na spłynięciu budynku, mieszkaniec jest pewien, że z polisy ubezpieczeniowej, która jest zawarta według wartości odtworzeniowych tego mienia, bardzo szybko nastąpi wypłata odszkodowania. Trzeba jednak ustalić tę wartość odtworzeniową.
Cyfrowe rozwiązania znacznie przyspieszają i uławiają wycenę wartości odtworzeniowej komunalnego mienia
Do tego również mogą służyć narzędzia informatyczne?
- Tak. Są to tzw. kalkulatory wartości odtworzeniowych mienia, dzięki którym urząd może prawidłowo wycenić taką wartość, a następnie zadeklarować ją do polisy.
Co bardzo ważne, nie wymaga to indywidualnych wycen rzeczoznawcy. Za pomocą prostych parametrów wpisywanych do takiego kalkulatora można wycenić wartość odtworzeniową mienia.
Dzięki temu mieszkaniec ma pewność, że w momencie wystąpienia szkody w budynku np. podczas klęski żywiołowej, urząd bardzo szybko może tę szkodę naprawić i uzyskać środki konieczne do sfinansowania takiego zadania.
Jakie jest zainteresowanie ze strony urzędów wdrażaniem cyfrowych rozwiązań dotyczących ubezpieczeń?
- To zainteresowanie zdecydowanie rośnie. Efektywność oraz skuteczność takich narzędzi sprawiają, że zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i mieszkańcy coraz częściej i chętniej korzystają z tego rodzaju cyfrowych rozwiązań.
Rozmowę zarejestrowano podczas XXIII Samorządowego Forum Kapitału i Finansów (Katowice, 6-7 października 2025 r.).
Wojciech Kuta, Portal Samorządowy, 28.10.2025
Całą rozmowę można obejrzeć tutaj.
Artykuł ukazał się w Potralu Samorządowym, do przeczytania tutaj.