Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję
„30 lat samorządności to czas rozwoju, tworzenia nowoczesnej infrastruktury i rozwoju przedsiębiorczości. 30 lat samorządności to czas obywatelskich aktywności, poczucia wspólnoty i partycypacji społecznej. Samorządność to możliwość realnej współodpowiedzialności za sprawy publiczne” – z uchwały Senatu RP z dnia 13 marca 2020 r. w 30. rocznicę odrodzenia samorządu terytorialnego.
Ponad 30 lat, które minęło od przywrócenia funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce i nieco ponad dwie dekady od wprowadzenia nowego podziału administracyjnego kraju, to długo. To odpowiednio długi czas, aby móc podsumować pewien rozdział w historii funkcjonowania Samorządu, przede wszystkim w kontekście zmiany podejścia do identyfikacji własnych potrzeb, a także ewolucji w sposobie myślenia w obszarze zarządzania mieniem publicznym i ryzykiem ubezpieczeniowym. Pora tym bardziej odpowiednia, bo 27 maja obchodzimy Dzień Samorządu Terytorialnego, ustanowiony w 2000 roku na pamiątkę pierwszych demokratycznych wyborów do rad gmin (27 maja 1990). Robię to z przyjemnością, z perspektywy brokera współpracującego od kilkunastu lat z podmiotami samorządowymi i ceniącego sobie wysoko tę współpracę.
Proponuję w tym miejscu spojrzeć na nowe ryzyka, i to z nieco innej strony. Z naszej - ubezpieczeniowej - nowe ryzyka to dzisiaj np. ryzyka cybernetyczne czy skarbowe. Podejdźmy jednak do tego obszaru nie od strony produktowej, ale od strony potrzeb klienta samorządowego, nowych wyzwań i zagadnień, którym mogą sprostać najlepsi profesjonaliści z rynku ubezpieczeniowego.
Współczesny Samorząd jest dziś świadomy swoich potrzeb, jest wymagającym klientem, prowadzącym politykę długofalową, dbając przy tym o zachowanie odpowiednich standardów.
Doskonale zdaje sobie sprawę, na jakie zagrożenia trzeba się przygotować i jak skutecznie korzystać ze wsparcia rynku ubezpieczeń i brokerów. Taki Samorząd oczekuje również dostarczenia specjalistycznej wiedzy z tematów okołoubezpieczeniowych, co z powodzeniem realizujemy w ramach specjalistycznych szkoleń i webinarów poruszających zawsze aktualne zagadnienia dotyczące obszaru funkcjonowania JST czy zabierając głos w ważnych dla sektora samorządowego wydarzeniach.
Tak ogromna przecież zmiana w postrzeganiu Samorządu na przestrzeni ostatnich dekad, nie byłaby możliwa gdyby nie zmiana postrzegania samego samorządowca, który dziś jest menedżerem patrzącym na Urząd i Jednostkę w perspektywie długofalowej, podejmuje świadome decyzje przewidując ich wpływ na Samorząd za parę lat. Myślenie kadencyjne odchodzi do lamusa.
Dzisiaj Samorząd jest świadomym klientem, chce wspólnie z brokerem tworzyć procedury w zakresie polityki ubezpieczeniowej, tak aby konkretne decyzje miały swoje źródło w dokumencie urzędowym. Na etapie gromadzenia informacji do oceny ryzyka jak np. stanu mienia, zabezpieczeń, chce wdrażać proste, intuicyjne narzędzia informatyczne, pozwalające jednak na opracowanie bardzo szczegółowych danych z często setek jednostek podległych. Oczekuje strategii kontraktowania umów ubezpieczenia, która zapewni mu spełnianie zasady efektywności ekonomicznej, zapisanej w nowym PZP.
Komentarz z tej wypowiedzi ukazał się w Miesięczniku Ubezpieczeniowym nr 5/2022.