Polityka plików Cookies
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję

menu

Współczesny samorząd w zarządzaniu ryzykiem wspiera się ubezpieczeniami.

| Katarzyna Rydlewska, Manager, Specjalista ds. Ubezpieczeń JST EIB SA dla Wspólnoty

EIB | Ubezpieczenia dla wymagających


Podejście samorządów do zarządzania ryzykiem i świadomość roli ubezpieczeń w całym procesie zmieniły się diametralnie od wejścia w życie nowego podziału administracyjnego. Co miało miejsce raptem 23 lata temu. Współcześni Samorządowcy doskonale zdają sobie sprawę, na jakie zagrożenia trzeba się przygotować i jak skutecznie korzystać ze wsparcia rynku ubezpieczeń i brokerów.


Nieco ponad dwie dekady funkcjonowania Samorządów w obecnej formie to niby niedużo, ale biorąc pod uwagę, w jakim tempie rozwija się obecnie świat, znajdujemy się teraz w zupełnie innej rzeczywistości niż w 1998 r. (i nie chodzi mi tylko o pandemię!). Co się zmieniło? Przede wszystkim nowe technologie sprawiły, że więcej sfer naszego życia uległo cyfryzacji. Wraz z napływem funduszy unijnych ruszyło wiele inwestycji, które jeszcze niedawno pozostawały w sferze marzeń lub co najmniej bliżej nieokreślonej przyszłości. No i na koniec, zwiększyła się świadomość i wymagania obywateli oraz biznesu co do roli, jaką powinien pełnić Samorząd. To wszystko sprawia, że spektrum zagrożeń i ryzyk, którym musi stawić czoła współczesny Samorząd, jest kilkukrotnie większe niż wcześniej. Na te zmiany reaguje rynek ubezpieczeń oraz brokerzy i wyciągają do Samorządów pomocną dłoń jako profesjonaliści. Włodarze gmin, powiatów oraz województw wiedzą, że warto z niej korzystać.

Jak zmienił się standard ochrony?

Jeszcze dekadę temu, samorządy kupowały na ogół jedynie ubezpieczenia obejmujące podstawowe ryzyka, jak ogień i inne zdarzenia losowe, ubezpieczenie sprzętu elektronicznego, OC i ubezpieczenia komunikacyjne. Dziś w zakres ochrony włączane są też ryzyka dodatkowe i specjalistyczne. Przede wszystkim są to cyberubezpieczenia, polisy na czas podróży zagranicznych, OC funkcjonariuszy publicznych, a także ubezpieczenia od ryzyk karno-skarbowych. Jak widać, udział produktów ubezpieczeniowych w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi w JST de facto się podwoił. A jakość każdego z nich, dzięki stawianiu szczegółowych wymogów przez Samorządy, także uległa znaczącej poprawie. Często są to polisy z odpowiednio wysokimi sumami ubezpieczenia, adekwatnymi do ryzyka, ze specjalnymi klauzulami brokerskimi rozszerzającymi zakres, podwyższającymi możliwe do uzyskania odszkodowania. Bo to moment szkody jest prawdziwym sprawdzianem, czy polisa spełniła swoje zadanie.

Jak zmieniło się podejście do kupowania ochrony?

Na współczesny standard ochrony duży wpływ ma sposób kupowania ubezpieczeń. Po pierwsze, praktycznie każdy Samorząd korzysta z pomocy profesjonalnego doradcy, brokera ubezpieczeniowego. Po drugie, za namową takich brokerów jak EIB SA, coraz częściej postępowania prowadzone są w trybie negocjacyjnym (co nowe PZP jeszcze ułatwiło). Dzięki temu ostateczna oferta jest zarówno lepiej dopasowana do rzeczywistych potrzeb, jak i cena ubezpieczenia jest bardziej atrakcyjna. Dialog na linii Samorząd-Broker-Ubezpieczyciel, pokazanie pełnego spektrum uwarunkowań i możliwości JST, a czasami także gotowość wzięcia pewnych kosztów na siebie (np. drobnych napraw szkód frekwencyjnych), zawsze zapewnia lepszą wycenę ryzyka, a co za tym idzie niższą składkę.

Bardzo ważną zmianą, którą obserwuję w ciągu ostatnich lat, jest większa skłonność Samorządów do konsolidacji ubezpieczeń. Samorządy z większą niż wcześniej chęcią obejmują jedną umową podległe jednostki organizacyjne czy instytucje kultury. Co to oznacza w praktyce – mniejszy koszt ubezpieczenia przy jednoczesnym zwiększeniu zakresu ochrony, który nie byłby osiągalny w przypadku odrębnych, samodzielnych umów jednostek. No i najważniejsze, takie podejście praktycznie eliminuje ryzyko niedoubezpieczenia.

Jak zmienili się brokerzy?

Na koniec jeszcze kilka słów o nas, brokerach. Wraz z ewolucją samorządów zmieniliśmy się także my. Mając na myśli głównie nas EIB - przede wszystkim wykształciła się i umocniła grupa fachowców zajmujących się wyłącznie wspieraniem JST. Pojawiły się całe zespoły ekspertów w tworzeniu i obsłudze programów ochrony w trybie zamówień publicznych. Na szczególną uwagę zasługują też specjaliści od konsolidacji ochrony JST i ich jednostek podległych. Oprócz tych umiejętności „miękkich” rozwinęliśmy też narzędzia „twarde”, czyli przygotowaliśmy odpowiednią infrastrukturę technologiczną do zarządzania ryzykiem i ubezpieczeniami w cyfrowej rzeczywistości, niezależnie od rodzaju ryzyka. Znaczenie tego faktu poznaliśmy w ciągu ostatniego roku, gdy dzięki tym narzędziom ochrona cały czas sprawnie funkcjonowała i była odnawiana, przede wszystkim w elektronicznych zamówieniach publicznych, mimo że prawie ani razu nie spotkaliśmy się osobiście. Systemy działają, są skuteczne, a czasem wręcz kluczowe w sprawnej realizacji ochrony w sytuacjach kryzysowych. Dzięki temu możemy Wam służyć nawet gdy „świat się wali”.

Artykuł ukazał się w Piśmie Samorządu Terytorialnego WSPÓLNOTA nr 12/2021 oraz na stronie wydawnictwa https://wspolnota.org.pl/news/wspolczesny-samorzad-wspiera-sie-ubezpieczeniami-w-zarzadzaniu-ryzykiem

Więcej o ubezpieczeniach Samorządów:

"Oszczędności Samorządu na ubezpieczeniach? Tak, ale rozważnie!"

"Konsolidacja TAK! Ale JAK?"

 

 


Zespół EIB
Katarzyna Rydlewska
Manager, Biuro Ubezpieczeń Klientów Korporacyjnych EIB
Kontakt tel.
+48 697 030 444
+48 56 669 34 44

Kontakt

Strona Główna/ Kontakt

Wyślij wiadomość


Centrala Toruń
87-100 Toruń
ul. Jęczmienna 21
Tel. +48 56 669 34 00
mail: eib@eib.com.pl
Oddział Katowice
40-129 Katowice
ul. Misjonarzy Oblatów 11
Tel. +48 32 258 37 50
mail: katowice@eib.com.pl
Oddział Kraków
31-527 Kraków
ul. Supniewskiego 9
Tel. +48 12 627 34 00
mail: krakow@eib.com.pl
Oddział Rzeszów
35-307 Rzeszów
Al. Armii Krajowej 80
Tel. +48 17 862 66 28
mail: rzeszow@eib.com.pl
Oddział Warszawa
00-722 Warszawa
ul. Podchorążych 39a lok 3
Tel. +48 22 559 14 60
mail: warszawa@eib.com.pl
Oddział Wrocław
53-203 Wrocław
Al. Gen. Józefa Hallera 92/18
Tel. +48 71 332 96 67
mail: wroclaw@eib.com.pl
Oddział Łódź
90-010 Łódź
ul. Tuwima 15  lokal U1A
Tel. +48 566 693 580
mail: lodz@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Bydgoszcz
85-231 Bydgoszcz
ul. Królowej Jadwigi 18 lok. 203
Tel. +48 52 523 90 77
mail: bydgoszcz@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Gdynia
81-395 Gdynia
ul. Władysława IV 43 lok. 603/604
Tel. +48 58 620 62 69
mail: gdynia@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Olsztyn
10-282 Olsztyn
ul. Poprzeczna 11
Tel. +48 56 66 93 534
mail: olsztyn@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Włocławek
87-800 Włocławek
ul. Targowa 7
Tel. +48 54 231 15 36
mail: wloclawek@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Sieradz
98-200 Sieradz
ul. Wojska Polskiego 102
Tel. +48 69 703 04 32
mail: sieradz@eib.com.pl