Polityka plików Cookies
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari
Niedokonanie zmian ustawień w zakresie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: Polityki Plików Cookies
Akceptuję

menu

Wyższe ryzyko, większe wyzwania

| Łukasz Górny, Dyrektor Departamentu Rozwoju EIB SA dla Miesięcznika Ubezpieczeniowego

EIB | Ubezpieczenia dla wymagających


"Co by tu powiedzieć żeby nie skłamać" jak śpiewa Łona - powiem, że w roku 2023 na rynku ubezpieczeniowym wielu jego uczestników już pełnym głosem i śmiało mówiło o luce ubezpieczeniowej. Wraz z rajdem inflacji zamiatany od lat pod polski dywan problem ubezpieczeń zawieranych w oparciu o wartości księgowe zaczął parzyć nie tylko księgi underwriterów ale i zachwalające je usta sprzedawców.


Nieadekwatne sumy ubezpieczenia nie pozwalają klientom na uzyskanie odpowiednich odszkodowań, a więc są zagrożeniem, że polisa nie spełni swojego zadania. Ucierpi reputacja profesjonalistów aranżujących i wystawiających takie umowy i tak zabraknie składek na pokrycie obiektywnie rosnących odszkodowań i kosztów ich obsługi. Rynkowi gracze wypracowali kilka różnych strategii: od zawsze skutecznego zamknięcia oczu - przez „przezorne” protezowanie współczynnikami, do działań proaktywnych nakierowanych na rzeczowy dialog wszystkich uczestników rynku.

To oczywiste, że nie może być innej zdrowej i efektywnej strategii rozwoju rynku niż oparcie underwritingu o wartości odtworzeniowe. Jak broker mówi Klientowi, że można inaczej - to trzeba szukać innego brokera. Jak zakład ubezpieczeń nie chce nic zmieniać w historycznych wartościach to poszukać takiego, kto nagłaśnia problem i pomoże określić ryzyko i właściwe sumy. Mijający rok udowadnia, że edukacja i rzeczowe rozwiązania przynoszą efekty – klienci wiedzą o zagrożeniu, rozumieją jak sobie z nim poradzić, podejmują racjonalne decyzje.

Możemy sobie gratulować ? Nie tak szybko, bo takie podejście musi stać się standardem rynkowym. Mamy przed sobą kolejne wyzwanie, szczególnie dla większych ryzyk korporacyjnych. Nowe sumy ubezpieczenia wymagają pojemności, a klienci oczekują konkurencyjnych ofert. Decyzje o przejściu na wartości odtworzeniowe, nie mogą być hamowane przez obawy związane z zawężeniem w ten sposób konkurencji. A ta przecież ulega ograniczeniom w twardej fazie rynku. Oceniam, że zadaniem dla każdego ubezpieczyciela ryzyk korporacyjnych będzie więc dalsze poprawienie parametrów pojemnościowych swoich umów reasekuracyjnych. Zyskają ci gracze, którzy trafnie przewidując wzrost popytu na wyższe sumy przygotują się zawczasu. Więcej zrobią i zarobią samodzielnie.

Zadaniem brokerów jest zawsze budowanie mechanizmów pobudzających konkurencję na etapie kontraktowania. I to kontraktowanie jako proces jest kolejnym obszarem który wymaga wspólnej refleksji całego rynku. Musimy poprawić komunikację by obniżyć jej koszty i temperaturę relacji. Grzeszymy głuchotą na potrzeby drugiej strony. Bo to jasne, że jeśli nie chcemy dostawać setek pytań do specyfikacji to musimy mieć jasne wytyczne - po to by zadbać o uzyskanie od klienta i dostarczenie ubezpieczycielom wiedzy o jego ryzyku. Nie tylko dbając o jakość tych informacji, ale także o ich formę. Nasze organizacje optymalizują się nieustannie, a my jako ludzie wszyscy czujemy się przeciążeni pracą, pracujemy w systemach, które przyspieszają procesy, ale mają także swoje wymogi, rozumiemy więc swoje uwarunkowania.

Czytelna, odpowiadająca w punkt informacja o kliencie, oparta na wiedzy inżynieryjnej rekomendacja dotycząca wymogów co do polityki bezpieczeństwa i rozsądne oczekiwania co do tego, jaka polisa będzie spełniać jego potrzeby, przyczynią się do tego, że klient będzie mógł wybierać spośród co najmniej kilku propozycji. Jak śpiewa Łona - „Ładna wizja? No to ciach! Wiele nie trzeba”.

Wypowiedź ukazała się w Miesięczniku Ubezpieczeniowym nr 12/2023, do przeczytania tutaj.



Zespół EIB
Łukasz Górny
Dyrektor Departamentu Rozwoju EIB SA
Kontakt tel.
+48 697 030 447
+48 566 693 447

Kontakt

Strona Główna/ Kontakt

Wyślij wiadomość


Centrala Toruń
87-100 Toruń
ul. Jęczmienna 21
Tel. +48 56 669 34 00
mail: eib@eib.com.pl
Oddział Katowice
40-129 Katowice
ul. Misjonarzy Oblatów 11
Tel. +48 32 258 37 50
mail: katowice@eib.com.pl
Oddział Kraków
31-527 Kraków
ul. Supniewskiego 9
Tel. +48 12 627 34 00
mail: krakow@eib.com.pl
Oddział Rzeszów
35-307 Rzeszów
Al. Armii Krajowej 80
Tel. +48 17 862 66 28
mail: rzeszow@eib.com.pl
Oddział Warszawa
00-722 Warszawa
ul. Podchorążych 39a lok 3
Tel. +48 22 559 14 60
mail: warszawa@eib.com.pl
Oddział Wrocław
53-203 Wrocław
Al. Gen. Józefa Hallera 92/18
Tel. +48 71 332 96 67
mail: wroclaw@eib.com.pl
Oddział Łódź
90-010 Łódź
ul. Tuwima 15  lokal U1A
Tel. +48 566 693 580
mail: lodz@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Bydgoszcz
85-231 Bydgoszcz
ul. Królowej Jadwigi 18 lok. 203
Tel. +48 52 523 90 77
mail: bydgoszcz@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Gdynia
81-395 Gdynia
ul. Władysława IV 43 lok. 603/604
Tel. +48 58 620 62 69
mail: gdynia@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Olsztyn
10-282 Olsztyn
ul. Poprzeczna 11
Tel. +48 56 66 93 534
mail: olsztyn@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Włocławek
87-800 Włocławek
ul. Targowa 7
Tel. +48 54 231 15 36
mail: wloclawek@eib.com.pl
Przedstawicielstwo Sieradz
98-200 Sieradz
ul. Wojska Polskiego 102
Tel. +48 69 703 04 32
mail: sieradz@eib.com.pl